vineri, februarie 11, 2011

Noua piaţă a Splaiului


Trama stradală, în continuu proces de înfrumuseţare şi dezvoltare, adaugă peisajului Capitalei noi valenţe urbanistice. După modernizarea bd. 1848, a magistralei Nord-Sud etc., o altă zonă de intensă circulaţie rutieră şi pietonală - Piaţa Splaiului - se află pe "masa de operaţie" a constructorilor pentru retuşuri estetice şi funcţionale.

Nu peste multă vreme, celor care vor trece prin acest punct central al oraşului, le va fi greu să recunoască că aici a existat vechea piaţă a Operetei. Din fostul labirint de artere, pavate cu cuburi de bazalt, interpuse, ştrangulând traficul într-un nod de circulaţie foarte important, a luat naştere o piaţă modernă care alcătuieşte un tot unitar cu magistralele construcţii ce o străjuiesc.



S-a avut în vedere, în primul rând, îmbunătăţirea circulaţiei. La venirea dinspre şi spre Piaţa Unirii, autovehiculele sunt dirijate prin benzi continue de circulaţie, fără a mai fi nevoie să facă slalomurile de altădată. S-a îmbunătăţit foarte mult traseul tramvaielor. Pentru autovehiculele care vin dinspre calea Victoriei există un inel giratoriu care le permite să aleagă orice drum spre inima oraşului.




Paralel cu atribuţiile funcţionale, proiectanţii - un colectiv al Atelierului de proiectare din direcţia de drumuri şi spaţii verzi a Consiliului popular municipal - s-au străduit să confere pieţei valenţe arhitecturale de o reală frumuseţe. Piaţa va fi puternic iluminată, de jur împrejur fiind plantaţi stâlpi cu lumini fluorescente.



În mijlocul pieţei se va construi o oglindă de apă (bazin) cu un diametru de 14 metri, încadrată de o zonă verde, bogat plantată cu flori şi arbuşti. În partea dinspre parapetul podului care acoperă Dâmboviţa, a fost amenajată o platformă destinată unei staţii Getax. De menţionat că aici nu vor mai fi văzute maşinile care erau descărcate de zăpadă cu ajutorul jeturilor de apă. În acest sens, pe cursul Dâmboviţei, în apropierea Institutului medico-legal "M. Minovici" se vor construi platforme speciale pentru descărcarea zăpezii.



Constructorii de la I.D.P.B. se apropie de finalizarea lucrărilor de modernizare a pieţei. O parte din această zonă a şi fost redată corculaţiei. În zilele următoare, serviciul de circulaţie al Capitalei va planta indicatoare pentru dirijarea autovehiculelor, întreaga lucrare urmând să fie redată circulaţiei la începutul trimestrului IV.






[Informaţia Bucureştilor, 1970]

13 comentarii:

Lucian Vasile spunea...

Uau! Cand a disparut aceasta fantana?

Iar liniile de tramvai pana cand au existat? Ce traseu circula pe acolo?

teoctist spunea...

Păi liniile de tramvai au trecut pe acolo pâna la sistematizarea Dâmboviței sau până la demolari. Dacă nu mă-nșel, tramvaiul 8 și 13 treceau pe acolo. De fântână nu-mi amintesc.

teoctist spunea...

am vrut să zic tramvaiele, evident

Raiden spunea...

Excelent! Vad si eu care a fost treaba cu fantana aceea.

Intr-adevar, ea a disparut odata cu lucrarile la metrou si ulterior la decopertarea Dambovitei pana la Piata Unirii.

Chiar nu mi se pare ca fantana aia arata atat de rau in Piata Splaiului!

Anonim spunea...

Si tot aici intorcea autobuzul 42,care mergea in Balta Alba.Iar planseul peste Dambovita era mai lung,pana unde incepe actualul (Optinova)

teoctist spunea...

Parcă și autobuzul 33 avea capătul aici

brebe85 spunea...

Cred ca este prima oara cand il vad pe Raiden laudand Piata Senatului :)

Oricum, interesanta abordare in anii aceiam, tinand cont de ce a urmat

ADRIAN spunea...

Nu-mi amintesc fantana dar sigur imi amintesc platformele de pe care se arunca iarna zapada, cu basculantele, direct in Dambovita aia adanca precum un canal de irigatii ... Cum in anii aia obisnuiam sa merg si la strandul de langa Palatul Mogosoaia bag seama ca fie nu era poluare in ape fie nu ne spunea nimeni despre asta :))
Are cineva o numerotare postala a pietei in anii '30?

CristiCa spunea...

poate gresesc dar trecea si tramvaiul 25 care mergea pana la intersectia cu Orhideelor, apoi urca dealul pe langa Ecran club pana la intersectia dominata de Statuia Leului si facea dreapta pe Bulevardul Pacii

Mihai spunea...

@CristiCa: L-am intrebat pe tatal meu, ca eu nu am cum sa stiu :D, asa zicea si el ca a trecut pe acolo 25, il folosea cand se ducea la munca.

Anonim spunea...

Imi amintesc ca in clasa a IX a, inceputa in 1985, mergeam de aici la Liceul Lazar cu tramvaiul - care ajungea apoi pe la gara. Deci cam prin 85-86 cred ca s a terminat treaba cu tramvaiul pe acolo

silvia spunea...

Inclusiv tramvaiul 14, care venea tocmai din capatul Pantelimonului, de la cinema Cosmos si Fabrica "Granitul", fix unde este acum Cora - Pantelimon. Capatul celalalt al tramvaiului, era la Autogara Militari, cea noua, caci vechea autogara, cea de linga Fabrica de Lapte din Militari (s-a construit Cora pe locul ei) s-a demolat prin 1968-1970. Am locuit citiva ani in Pantelimon (si in Ferentari iar ca sa merg in satul bunicilor paterni luam un autobuz numit IRTA de la autogara Militari. Stiti voi ce minunata era calatoria de la un capat la altul cu tramvaiul 14? Mai ales pe cheiul vechi al Dambovitei, cel marginit cu pomi stufosi de -o parte si de alta. Sunt multe de spus despre o asa calatorie si as ocupa un spatiu prea mare cu povestea (povestile) mele din Bucurestii nostri.

Anonim spunea...

@CristiCa, pe traseul descris de tine mergea tramvaiul 13. tramvaiul 25 trecea podul de la izvor, apoi mergea pe uranus, 13 septembrie, panduri si la statuia leu facea la stanga pe armata poporului, pacii, preciziei si avea capatul la uremoas.